Surah al-waqiah,
 

 
Sebutan itha waqaAAati alwaqiAAatu
Terjemahan Apabila berlaku hari kiamat itu,

Sebutan laysa liwaqAAatiha kathibatun
Terjemahan Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.

Sebutan khafidatun rafiAAatun
Terjemahan Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).

Sebutan itha rujjati alardu rajjan
Terjemahan (Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan sebebar-benar goncangan.

Sebutan wabussati aljibalu bassan
Terjemahan Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya,

Sebutan fakanat habaan munbaththan
Terjemahan Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran,

Sebutan wakuntum azwajan thalathatan
Terjemahan Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang berlainan keadaannya);

Sebutan faashabu almaymanati ma ashabu almaymanati
Terjemahan Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu?

Sebutan waashabu almashamati ma ashabu almashamati
Terjemahan Dan puak pihak kiri; - alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu?

Sebutan waalssabiqoona alssabiqoona
Terjemahan Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), - yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);

Sebutan olaika almuqarraboona
Terjemahan Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah),

Sebutan fee jannati alnnaAAeemi
Terjemahan (Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.

Sebutan thullatun mina alawwaleena
Terjemahan (Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu;

Sebutan waqaleelun mina alakhireena
Terjemahan Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian.

Sebutan AAala sururin mawdoonatin
Terjemahan (Mereka duduk di dalam Syurga itu) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata;

Sebutan muttakieena AAalayha mutaqabileena
Terjemahan Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan.

Sebutan yatoofu AAalayhim wildanun mukhalladoona
Terjemahan Mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, -

Sebutan biakwabin waabareeqa wakasin min maAAeenin
Terjemahan Dengan membawa piala-piala minuman dan tekoh-tekoh serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.

Sebutan la yusaddaAAoona AAanha wala yunzifoona
Terjemahan Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.

Sebutan wafakihatin mimma yatakhayyaroona
Terjemahan Dan juga (dibawakan kepada mereka) buah-buahan dari jenis-jenis yang mereka pilih,

Sebutan walahmi tayrin mimma yashtahoona
Terjemahan Serta daging burung dari jenis-jenis yang mereka ingini.

Sebutan wahoorun AAeenun
Terjemahan Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya,

Sebutan kaamthali allului almaknooni
Terjemahan Seperti mutiara yang tersimpan dengan sebaik-baiknya.

Sebutan jazaan bima kanoo yaAAmaloona
Terjemahan (Semuanya itu) sebagai balasan bagi (amal-amal baik) yang mereka telah kerjakan.

Sebutan la yasmaAAoona feeha laghwan wala tatheeman
Terjemahan Mereka tidak akan mendengar dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa; -

Sebutan illa qeelan salaman salaman
Terjemahan Mereka hanya mendengar ucapan: " Selamat! Selamat! " (dari satu kepada yang lain).

Sebutan waashabu alyameeni ma ashabu alyameeni
Terjemahan Dan puak kanan, - alangkah bahagianya keadaan puak kanan itu?

Sebutan fee sidrin makhdoodin
Terjemahan Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.

Sebutan watalhin mandoodin
Terjemahan Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya,

Sebutan wathillin mamdoodin
Terjemahan Dan naungan yang tetap terbentang,

Sebutan wamain maskoobin
Terjemahan Dan air yang sentiasa mengalir,

Sebutan wafakihatin katheeratin
Terjemahan Serta buah-buahan yang banyak,

Sebutan la maqtooAAatin wala mamnooAAatin
Terjemahan Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,

Sebutan wafurushin marfooAAatin
Terjemahan Dan tempat-tempat tidur yang tertinggi keadaannya.

Sebutan inna anshanahunna inshaan
Terjemahan Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,

Sebutan fajaAAalnahunna abkaran
Terjemahan Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),

Sebutan AAuruban atraban
Terjemahan Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.

Sebutan liashabi alyameeni
Terjemahan (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan;

Sebutan thullatun mina alawwaleena
Terjemahan Iaitu sebilangan besar dari orang-orang yang terdahulu,

Sebutan wathullatun mina alakhireena
Terjemahan Dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang kemudian.

Sebutan waashabu alshshimali ma ashabu alshshimali
Terjemahan Dan puak kiri, - alangkah seksanya keadaan puak kiri itu?

Sebutan fee samoomin wahameemin
Terjemahan Mereka diseksa dalam angin yang membakar dan air yang menggelegak

Sebutan wathillin min yahmoomin
Terjemahan Serta naungan dari asap hitam,

Sebutan la baridin wala kareemin
Terjemahan Yang tidak sejuk, dan tidak pula memberi kesenangan.

Sebutan innahum kanoo qabla thalika mutrafeena
Terjemahan Sesungguhnya mereka sebelum itu dilalaikan oleh kemewahan (dunia, dari mengingati hukum Tuhan).

Sebutan wakanoo yusirroona AAala alhinthi alAAatheemi
Terjemahan Dan mereka pula sentiasa melakukan dosa yang besar,

Sebutan wakanoo yaqooloona aitha mitna wakunna turaban waAAithaman ainna lamabAAoothoona
Terjemahan Dan juga mereka selalu berkata: "Adakah sesudah kita mati serta menjadi tanah dan tulang, betulkah kita akan dibangkitkan hidup semula?

Sebutan awa abaona alawwaloona
Terjemahan "Dan adakah juga datuk nenek kita yang telah lalu, (akan dibangkitkan hidup semula)? "

Sebutan qul inna alawwaleena waalakhireena
Terjemahan Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya orang-orang yang telah lalu dan orang-orang yang terkemudian,

Sebutan lamajmooAAoona ila meeqati yawmin maAAloomin
Terjemahan "Tetap akan dihimpunkan pada masa yang ditentukan - pada hari kiamat yang termaklum.

Sebutan thumma innakum ayyuha alddalloona almukaththiboona
Terjemahan "Kemudian, sesungguhnya kamu wahai orang-orang yang sesat yang mendustakan (kedatangan hari kiamat),

Sebutan laakiloona min shajarin min zaqqoomin
Terjemahan Tetap akan memakan (pada hari itu) dari sebatang pokok, iaitu pokok zaqqum,

Sebutan famalioona minha albutoona
Terjemahan "Maka kamu akan memenuhi perut kamu dari pokok (yang pahit buahnya) itu,

Sebutan fashariboona AAalayhi mina alhameemi
Terjemahan "Selepas itu kamu akan meminum pula dari air panas yang menggelegak,

Sebutan fashariboona shurba alheemi
Terjemahan "Iaitu kamu akan minum seperti unta yang berpenyakit sentiasa dahaga dan tidak puas-puas".

Sebutan hatha nuzuluhum yawma alddeeni
Terjemahan Inilah (jenis-jenis azab) yang disediakan untuk menyambut mereka pada hari Pembalasan itu.

Sebutan nahnu khalaqnakum falawla tusaddiqoona
Terjemahan Kamilah yang telah menciptakan kamu (dari tiada kepada ada - wahai golongan yang ingkar), maka ada baiknya kalau kamu percaya (akan kebangkitan kamu hidup semula pada hari kiamat).

Sebutan afaraaytum ma tumnoona
Terjemahan (Mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu memikirkan keadaan air mani yang kamu pancarkan (ke dalam rahim)?

Sebutan aantum takhluqoonahu am nahnu alkhaliqoona
Terjemahan Adakah kamu yang menciptakannya atau Kami yang menciptakannya?

Sebutan nahnu qaddarna baynakumu almawta wama nahnu bimasbooqeena
Terjemahan Kamilah yang menentukan (dan menetapkan masa) kematian (tiap-tiap seorang) di antara kamu, dan Kami tidak sekali-kali dapat dikalahkan atau dilemahkan;

Sebutan AAala an nubaddila amthalakum wanunshiakum fee ma la taAAlamoona
Terjemahan (Bahkan Kami berkuasa) menggantikan (kamu dengan) orang-orang yang serupa kamu (tetapi tidak seperti bawaan kamu), dan berkuasa menciptakan kamu dalam bentuk kejadian yang kamu tidak mengetahuinya.

Sebutan walaqad AAalimtumu alnnashata aloola falawla tathakkaroona
Terjemahan Dan demi sesungguhnya, kamu telah sedia mengetahui tentang ciptaan diri kamu kali pertama, maka ada baiknya kalau kamu mengambil ingatan (bahawa Allah yang telah menciptakan kamu dari tiada kepada ada, berkuasa membangkitkan kamu hidup semula pada hari akhirat kelak).

Sebutan afaraaytum ma tahruthoona
Terjemahan Maka (mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu melihat apa yang kamu tanam?

Sebutan aantum tazraAAoonahu am nahnu alzzariAAoona
Terjemahan Kamukah yang menumbuhkannya atau Kami yang menumbuhkannya?

Sebutan law nashao lajaAAalnahu hutaman fathaltum tafakkahoona
Terjemahan Kalau Kami kehendaki, sudah tentu Kami akan jadikan tanaman itu kering hancur (sebelum ia berbuah), maka dengan itu tinggalah kamu dalam keadaan hairan dan menyesal,

Sebutan inna lamughramoona
Terjemahan (Sambil berkata): "Sesungguhnya kami menanggung kerugian.

Sebutan bal nahnu mahroomoona
Terjemahan "Bahkan kami hampa (dari mendapat sebarang hasil) "

Sebutan afaraaytumu almaa allathee tashraboona
Terjemahan Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum?

Sebutan aantum anzaltumoohu mina almuzni am nahnu almunziloona
Terjemahan Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan), atau Kami yang menurunkannya?

Sebutan law nashao jaAAalnahu ojajan falawla tashkuroona
Terjemahan Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan dia masin, maka ada baiknya kalau kamu bersyukur.

Sebutan afaraaytumu alnnara allatee tooroona
Terjemahan Akhirnya, tidakkah kamu melihat api yang kamu nyalakan (dengan cara digesek)?

Sebutan aantum anshatum shajarataha am nahnu almunshioona
Terjemahan Kamukah yang menumbuhkan pokok kayunya, atau Kami yang menumbuhkannya?

Sebutan nahnu jaAAalnaha tathkiratan wamataAAan lilmuqweena
Terjemahan Kami jadikan api (yang tercetus dari kayu basah) itu sebagai peringatan (bagi orang-orang yang lalaikan kebenaran hari akhirat) dan sebagai benda yang memberi kesenangan kepada orang-orang musafir.

Sebutan fasabbih biismi rabbika alAAatheemi
Terjemahan Oleh yang demikian - (wahai orang yang lalai) - bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar (sebagai bersyukur akan nikmat-nikmatNya itu).

Sebutan fala oqsimu bimawaqiAAi alnnujoomi
Terjemahan Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran, -

Sebutan wainnahu laqasamun law taAAlamoona AAatheemun
Terjemahan Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya, -

Sebutan innahu laquranun kareemun
Terjemahan Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan),

Sebutan fee kitabin maknoonin
Terjemahan Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara,

Sebutan la yamassuhu illa almutahharoona
Terjemahan Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;

Sebutan tanzeelun min rabbi alAAalameena
Terjemahan Al-Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam.

Sebutan afabihatha alhadeethi antum mudhinoona
Terjemahan Patutkah kamu (wahai golongan yang kufur ingkar) bersikap sambilewa terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini?

Sebutan watajAAaloona rizqakum annakum tukaththiboona
Terjemahan Dan kamu jadikan sikap kamu mendustakannya (sebagai ganti) bahagian dan nasib kamu (menerima dan bersyukur akan ajarannya)?

Sebutan falawla itha balaghati alhulqooma
Terjemahan Maka alangkah eloknya kalau semasa (roh seseorang dari kamu yang hampir mati) sampai ke kerongkongnya, -

Sebutan waantum heenaithin tanthuroona
Terjemahan Sedang kamu pada masa itu (berada di sekelilingnya) menyaksikan keadaannya, -

Sebutan wanahnu aqrabu ilayhi minkum walakin la tubsiroona
Terjemahan Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat,

Sebutan falawla in kuntum ghayra madeeneena
Terjemahan Maka bukankah elok kalau kamu orang-orang yang tidak dikuasai (dan tidak tunduk kepada kekuasaan Kami), -

Sebutan tarjiAAoonaha in kuntum sadiqeena
Terjemahan Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang-orang yang benar ?

Sebutan faamma in kana mina almuqarrabeena
Terjemahan Kesudahannya: jika ia (yang mati itu) dari orang-orang " Muqarrabiin ",

Sebutan farawhun warayhanun wajannatu naAAeemin
Terjemahan Maka (ia akan beroleh) rehat kesenangan, dan rahmat kesegaran, serta Syurga kenikmatan.

Sebutan waamma in kana min ashabi alyameeni
Terjemahan Dan jika ia dari puak kanan,

Sebutan fasalamun laka min ashabi alyameeni
Terjemahan Maka (akan dikatakan kepadanya):" Selamat sejahtera kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan".

Sebutan waamma in kana mina almukaththibeena alddalleena
Terjemahan Dan jika ia dari (puak kiri) yang mendustakan (Rasulnya), lagi sesat,

Sebutan fanuzulun min hameemin
Terjemahan Maka sambutan yang disediakan baginya adalah dari air panas yang menggelegak,

Sebutan watasliyatu jaheemin
Terjemahan Serta bakaran api neraka.

Sebutan inna hatha lahuwa haqqu alyaqeeni
Terjemahan Sesungguhnya (segala yang disebutkan) itu adalah kebenaran yang diyakini.
   

Sebutan fasabbih biismi rabbika alAAatheemi
Terjemahan Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar.

  Download Surah Al Waqiah (full version) di sini.  
  1. Syeikh Al-Misyari : >> Download << (4,092kb)  
  2. Syeikh Saad Said Al-Ghamidi : >> Download << (3,858kb)  

 

Blog Waqiah

Aug 19 2011

Selamat Beramal dengan Surah Al-Waqiah

Ramai sahabat-sahabat yang ingin beramal dengan Surah Al-Waqiah ini. Sehubungan dengan itu, saya telah menyediakan halaman ini dengan sekadar mampu. Semoga dapat membantu. [Zahisham]

Aug 19 2011
zahisham
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tidak akan tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Dan surah Al-Waqi’ah adalah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan kepada anak-anakmu semua.”
Aug 19 2011
Miss Shima
Terima Kasih atas perkongsian ini
Sep 26 2011
Rinie
semoga sama2 mendapat hidayah dariNya...Amin
Oct 09 2011
Azlia
Terima kasih. Saya teringin sangat untuk menghafal surah waqiah ini. Semoga usaha saya dipermudahkan. Amin...
Dec 31 2011
azlin zainal abidin
Assalam tuan. syukur Alhamdulillah saya jumpa halaman web ini. Semoga Allah SWT membalas kebaikan tuan. Boleh tak jika tuan berkongsi ayat ad dhuha serta ayat2 lain juga?

saya baru berjinak2 untuk belajar mengaji dan byk lg yg perlu dibaiki. adakah ada laman web yg seperti ini?

semoga tuan dpt berkongsi atau membalas email saya.

Jazakallahu khairan
Feb 21 2012
Noonie
Terima kasih kerana berkongsi ilmu untuk semua..
Mar 22 2012
Mak usu
Syukur alhamdullillah, akhirnye sya terjumpe halaman ini dan sya ucapkan ribuan tima kasih pd tuan punya halaman ini.
May 08 2012
madam rose
wamain maskoobin...ayat ni bacaannya adalah ayat yg berikutnya...anyway sy sgt2 berterimakasih, laman ni sgt berguna bagi menghalusi bacaan..alhamdulillah
May 11 2012
junaina
assalammualaikum....insyaalah saya akan amalkan ayat ini.... terima kasih byk2..
Jun 07 2012
zunita
semoga kita semua menjadi orang kanan.amin












Jul 01 2012
farid adie bin fandi
surah memurahkan rezeki.menjadi amalan seharian
Jul 25 2012
Hj. Sa'adah Nor Saleh
semoga Allah memberika ampunan dan jauh dari siksa kubur
Jul 29 2012
Abang Ajie
Ralat:

Audio Ayat 31 Dibaca Ayat 32

Sepatutnya WAMAIN MASKOOBIN tapi yang diperdengarkan

Sebutan WAFAKIHATIN KATHEERATIN

Diharap dapatlah Tuan perbetulkan semula.

JazakAllahu khairan katheera.

Semoga segala usaha Tuan di dunia ini diberikan rahmah dan barakah di sisi Allah Azza Wajalla Amin Ya Rob...

Dengan ini saya mohon manafa'at segala yang tersedia di blog Tuan.

Mudah-mudahan kita mendapat Hidayah, Sakinah dan juga Inayah bersama-sama, InsyAllahuTaalaAjmain...

Tqvm.



Jul 29 2012
faizal ismail
salam...bole sy tau mcm mane nak download?..anyway thanks a lot....:)
Aug 03 2012
HAMIDAH
Assalamualaikum...terima kasih untuk makluman yang diberi..bolehkah saya tahu macam mana nak download. Terima kasih.
Aug 08 2012
Nazillah
Assalamualaikum......terima kasih & syukur atas perkongsian ilmu ini...moga diberkati kehidupan dunia & akhirat
Aug 14 2012
cik su
syukur...semoga memberi manfaat utk semua yang membacanya.Amin.
Sep 13 2012
Hayati Salamat
Sangat bermanafaat, saya suka membaca surah ini. terima kasih byk2.
Sep 18 2012
Izwan Eboy
Alhamdulillah. Setelah amalkan surah nie, mmg banyak keajaiban berlaku. Syukur pada Allah. Terima kasih diucapkan kepada hamba Allah yang kongsikan surah nie. Saya sedar, sebelum nie mmg tersasar sangat daripada jalan Allah, Tapi, percayalah, ayat nie mmg benar2 memberikan keajaiban. Saya amalkan membaca setiap pagi sebelum mula bekerja dan kekadang sebelum turun kerja. Saya juga baca sebelum masuk tido. Alhamdulillah, bibir nie tak terhenti mengucapkan syukur pada Allah. Rezeki melimpah ruah, mmg benar dijauhkan daripada kekafiran, kemiskinan. Percayalah, ikhlas membaca dan fokus untuk selesaikan masalah. Mmg benar, Allah itu Maha Mendengar, Maha Mengasihani. Mmg benar. Terima kasih semua. Syukur padamu ya Allah.
Sep 28 2012
Rahimah
Alhamdulillah. Dengan adanya terjemahan. Memudahkan bagi saya untuk mengamalkan surah ini. Terima Kasih.
Sep 28 2012
Rahimah
Alhamdulillah. Dengan adanya terjemahan. Memudahkan bagi saya untuk mengamalkan surah ini. Terima Kasih.
Sep 29 2012
Aizuddin
Thumbs up untuk page owner...Semoga sama-sama dapat kebaikan di dunia dan akhirat kelak. InsyAllah
Oct 04 2012
Zahisham
Abang Ajie
Ralat:
Audio Ayat 31 Dibaca Ayat 32

Terima kasih atas teguran. Ayat ini telah dikemaskini.

Kepada saudara sekalian yang ingin download surah Al Waqiah ini, sila klik pada DOWNLOAD link (full version) yang di sediakan di baris terakhir surah (selepas ayat terakhir).

Jika ingin download / dengar setiap ayat satu per satu, sila layari http://waqiah.belajarphp.com/voice/

Doa Dhuha

Oct 04 2012
Sharifah
Terima kasih kerana menyediakan halaman ini. Amat membantu terutama kepada saya yang berniat untuk menghafal Surah Waqiah ini. Doakan agar saya berjaya.

Kepada saudara Zahisham teruskan usaha-usaha baik anda ini. Syabas!
Oct 13 2012
tarabas
Suhanallah...terima kasih Tuan Zahisham. Semoga Tuan mendapat limpahan barakah dari Nya.amiin...
Nov 10 2012
Pempekriting
Salam.. terima kasih sdr. Zahisham..Alhamdulillah, saya telah menemukan halaman web ini,mudah2an saya diberi kemudahan utk menghafal nya,& semoga berkat amal anda senantiasa diberi keberkahan Allah Subhanahuwata'ala.amin
Dec 09 2012
sham
allhamdulillah.....mudah2an Allah akn menambah rezeki kita.amalkn lah membaca surah al-waqiah setiap hari.amin....
Dec 12 2012
Rudi handayanto
Allhamdulillah..
Semoga Allah SWT menambah rizkinya kepada kita semua, amin ya robbal alamin.
Dec 13 2012
Ani
Alhamdullillah, terima kasih kerana membuat laman web ini..memudahkan saya untuk menghafal surah al-waqiah dan mudah-mudahan Allah menambah rezeki dan mamberkatinya...
Dec 17 2012
Bibie
Terima kasih tuan punya laman. Bersyukur dan gembira jumpa laman ni.
Dec 18 2012
irma izzat
alhamdulillah...saya mengambil masa selama 8 bulan untuk menghafal dan mengingat ayat dan terjemahannya(tempoh yang agak lama)..kepada yang ingin menghafal semoga berjaya..
Dec 20 2012
Doni MS
sungguh dasyat surat Waqiah ,jika dibaca setiap hari niscaya diberikan keberkahan rizki.
Dec 28 2012
embong
boleh kah kalau saya menghafal surah saja tanpa menghafal tafsirannya.....
Dec 29 2012
Zahisham
Amat bertuah kepada sesiapa yang dapat menghafal surah Waqiah ini. Berazamlah untuk menghafalnya (walaupun tanpa memahami - ini pandangan peribadi saya)

Kelak, jika dapat memahami tafsiran lebih baik.

Jika ingin download / dengar setiap ayat satu per satu, sila layari http://waqiah.belajarphp.com/voice/

Semoga berjaya!

Kepada yang belum mampu menghafalnya, bacalah setiap malam (atau semampu). Anda pasti dapat merasai kehebatannya.
Jan 08 2013
ain
hanya nk komen psl iklan yg sungguh x sesuai dan x menetapi syariah langsung. iklan yg kat tepi sebelah kiri ni dah masuk kategori haram!
Jan 21 2013
nilamakma
assalamualaikum..syukur alhamdullilah saya jumpa laman ni..terima kasih sangat2..saya boleh blaja menghafal surah ini walaupon saya tidak pandai membaca jawi..terima kasih lagi sekali..semoga Allah memberkati hidup saudara/saudari..Amin..
Jan 23 2013
AbyAndrey Miller caxef
Mudah2n saya bsa menghafalnya & bsa meengamalkanya stiap malam,,
Jan 29 2013
Zahisham
Sekadar ingin berkongsi pengalaman (tanpa niat untuk bermegah). Saya pernah mengalamai tekanan hidup yang dasyat (bagi saya). Tidak bekerja, hutang melebihi 40k dengan 7 kad kredit dan macam-macam dugaan yang datang serentak.

Setelah saya diajar mengenai surah Al-Waqiah ini, saya mula mengamalkannya setiap hari tanpa jemu.

Akhirnya, dalam masa kurang 1 tahun, saya berjaya menyelesaikan semua hutang-hutang secara tunai, membawa kedua ibu bapa menunaikan umrah dan mendapat pendapatan yang lumayan. Segalanya macam tidak logik jika difikirkan.

Segalanya berubah setelah yakin dengan ayat-ayat Allah ini. Sejak itu saya telah berkongsi surah waqiah ini dengan semua kenalan dan akhirnya memberi saya dorongan untuk membina blog ini.

Yakinlah, disaat kita tiada sesiapa untuk membantu, Allah tetap ada.

SALAM MAULIDUR RASUL. Bersama-sama kita berselawat setiap hari tanpa henti.
Jan 31 2013
Zaf
Alhamdulillah. Terima kasih kerana berkongsi dan bina blog ini.
Feb 09 2013
Zahisham
Betapa beruntungnya kami (Ya Hana na)

Jom dengar dan download di sini.


Download:
yahanana.mp3 / zip
yahanana.pdf
Feb 16 2013
Muhammad Fierdauz
Alhamdulillah jumpa akhirnya..
terima kasih kerana membantu saya..
saya tidak berapa pandai nak baca Al-quran..
dengan adanya halaman ini...dapatlah saya baca Al-Quran dengan lebih baik...
tapi seelok-elok dengan guru betul tak?
tp ini adalah usaha sy...Alhamdulillah
Feb 22 2013
Khaidir Zakaria
Syukur Alhamdulillah, semuga kita semua ditempatkan dikalangan ahli2 penghuni syurga firdaus, amin. :)
Feb 26 2013
Zahisham
Peluang baik untuk sesiapa berhajat untuk menghafaz tetapi tidak tahu kaedah yang betul.

Seminar Hafazan Al Quran Kaedah Jibril kini diadakan kembali selepas 4 tahun yang lepas.

layari www.kaedahjibril.com
Feb 28 2013
yayat supriyatna
اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِيْ.mudah2ahan kta bz menjdi golongan puak kanan
Apr 15 2013
nurfae
salam. Taniah atas perkongsian yang sangat-sangat bermanfaat
moga dapat diteruskan.
Apr 28 2013
najmi anuar
t kasih atas perkongsian.. c:
Jul 17 2013
shinta
maha suci Allah, saya saat ini lagi menerima cobaan yang sangat besar...., semoga saya diberi kekuatan oleh ALLAH SWT dan saya akan berusaha mengamalkan dan membaca surat ini, ya rohman ya rohim.....1
 
 

| powered by belajarphp.com